sunnuntai 20. maaliskuuta 2011

Kyyti-sovelluksen ideologia

Kyyti on ilmainen mobiilisovellus, joka on tarkoitettu helpottamaan arkisia liikkumisen tarpeita.

Mikäli sinun tulee löytää nopein reitti pisteestä A pisteeseen B, tämä on väärä sovellus sinulle. Puhelimestasi varmaan jo löytyy reittiopas tms. sovellus siihen tarpeeseen.

Jos sen sijaan tiedät reitit, mutta haluat saada tilannekuvan, mitä vuoroja lähistöltä on lähdössä tai missä se 3T:n ratikka juuri nyt on: Kyyti on juuri tähän tarkoitukseen optimoitu iPhone-sovellus.

Ohjelmaan on pyritty koostamaan tietoa monesta eri lähteestä helppokäyttöiseen muotoon. Versiossa 1.0 on mukana:

  • Pääkaupunkiseudun pysäkit aikatauluineen (bussi, metro, ratikka)
  • Ratikoiden reaaliaikasijainnit
  • Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen poikkeustiedotteet
  • Linkki nykyisen paikkakunnan taksitilausohjeisiin
  • Linkki kaukojunien aikatauluihin kaupungissa jossa olet
  • Helsinki/Espoo/Vantaa/Kauniainen: Taksin tekstaritilaus
  • Helsinki: Kännykkälipun tilaus
  • Kävely- ja ajoreitti valitulle pysäkille

Sovellus toimii sekä suomen- että englanninkielellä: Turisteja varten sovellus käynnistyy demomoodissa, joten sen käyttöä voi harjoitella kotimaassaan ennen Suomeen tuloa.

Kyyti-sovelluksen Facebook-sivut löydät täältä.

8 kommenttia:

  1. Jyväskylässä en nyt saa kaikkea irti, mutta vaikuttaa mielenkiintoiselta ja tykkään ideasta.

    Ohessa kommentteja ja ehdotuksia:

    – Ilmaisuus/mainosrahoittelisuus on periaatteessa ok, mutta nyt mainokset ovat (iPhone 4:lla) pikselimössöä jotka laskevat softan laatuvaikutelmaa. Mainosten kanssa näkymässä rassaa myös että 1/3 näytöstä on mainosten ja kontrollien peitossa. Suunnitelmissa on varmaan myös maksullinen versio?

    - Paikallisliikenteen reitit. Olisi supersiistiä jos voisi katsoa lähipysäkin linjat ja saada niistä karttalayerin, joka näyttää reitin graafisesti kartalla. Usein riittää kun pääsee tarpeeksi lähelle ja visuaalinen esitys helpottaa tässä.

    – Kaukojunat. Linkki aikatauluihin on jees, mutta ei sovi "tilannekuva" -filosofiaan. Huomaa, että VR:llä on asemakohtainen lähtevät/tulevat-näkymä: http://service.vr.fi/juku/asema.action?lang=fi&junalaji&asema=JY Itse käytän sitä jatkuvasti träkkäämaan pitkän matkan myöhästymisiä.

    – Automaattinen keskitys. Natiivissa Kartat-softassa on kätevä tapa: Kun käskee keskittämään itseen, niin keskitys pysyy kunnes itse "rikkoo" kytköksen selaamalla muualle. Sama voisi olla hyvä tässäkin? Tuommoisenaan kontrollit vievät liikaa tilaa. Kartat softassa samalla napilla hoituu myös kompassin mukaan kääntyilevä kartta, mutta sen käyttöaste on varmaan aika heikko. (Ja kun reittiopastus tapahtuu kartat-softan kautta, niin kompassi on Kyydin puolella turha).

    - UI/Suodatus. Sopisiko alalaitaan on/off -painike seuraaville pysäkit: spora/bussi/metro sekä liikkuvat spora/bussi. Eli 5 painiketta, jolla voi kytkeä asioita päälle ja pois. Tein joutessani ajatushahmotelman: https://www.sugarsync.com/pf/D28764_669494_636663

    Mutta mutta, fiksu softa :)

    VastaaPoista
  2. Ehdotin yllä erillisiä painikkeita taksille ja lipputilaukselle. Avaan sitä vielä hieman:

    Nyt napit antavat nyt ymmärtää, että nappia painamalla lähtee tilaus, mikä nostaa painamiskynnystä etenkin taksin suhteen.

    1) Erillisillä Taksi-sivulla voisi kertoa:
    a) mistä palvelu tilataan (+ vaihtoehtolinkki www-sivulle),
    b) mikä on tunnistettu osoite (+ mahdollisuus tarkentaa) ja
    c) seuraavaksi avataan esitäytetty viesti

    2) Erillisellä lippu-sivulla voisi kertoa:
    a) mistä palvelu tilataan (+ linkki)
    b) mitkä ovat lipun ehdot
    c) seuraavaksi avataan esitäytetty viesti

    Lähetä osoite kaverille on periaatteessa kätevä, mutta hankaluus on tietty siinä, että osoite on sisällä oltaessa päin prinkkalaa.

    Siitä tuli kuitenkin mieleeni, että siistiä olisi jos jossain näkyisi tunnistettu osoite. Saako omasta sijaintipylpyrästä avattua lisätietoa?

    VastaaPoista
  3. Tulipa vielä mieleen ehdotus "Kyyti Pikalippu" -sovelluksesta:

    Eli softa ainoastaan aukaisee valmiin tekstarilipun viestipohjan. Ei splash screenejä, ei mitään ylimääräistä.

    Voisin maksaa sellaisesta sen 0,79€ vaikka aika harvoin Helsingissä käynkin. (Softan myyntitiedoissa pitää aika tarkkaan alleviivata, että se ei tee muuta)

    Tai sitten sama ilmaisena, jolloin (muutamalla ensimmäisellä käyttökerralla) voi mainostaa maksullista Kyyti-softaa splash screenillä: "Hanki softa, joka tekee tämän ja paljon muuta!"

    VastaaPoista
  4. Erkka -- Kiitokset kaikista ideoista. Kerätään lisää kokemuksia, mutta allekirjoitan kaiken edellisen. Tässä kuitenkin tarkemmat kommentit:

    Mainokset: Käytössä on nyt mobclixin mainoskanava. Ilmeisestikään he eivät toimita vielä retina-optimoituja mainoksia, mutta tämä pitää selvittää. Erillistä maksullista versiota ei ole suunnitteilla, sen sijaan In-App-Purchase lisäominaisuuksia kyllä. "Mainokset pois" olisi luonteva alku niille.

    Mainostila sinällään ei tuhlaa näyttötilaa: Ko. paikalla näkyy punaisella pohjalla poikkeustiedotteet, jos sellaisia on. Yllätyin positiivisesti tänään, kun siinä oli myös lähijunien poikkeustiedotteita.

    Reittitiedot eivät ole ekana kehityslistalla -- Odotan, että HSL mobiilikisassa sellaisia sovelluksia syntyy riittämiin. En siis sano ei, mutta priorisointi on vielä muun suuntaisissa toiminnoissa.

    Junien asemakohtaiset aikataulut on kehityslistalla. Virallisia API-rajapintoja ei tietääkseni ole, joten tässä on vielä vähän pähkimistä, miten homman saa pidettyä käsissä. Kaikki vinkit koostetuista tiedoista rajapinnoilla otetaan vastaan :-) Toimiiko muuten kaukojunien aikataulut siellä Jyväskylässä? Sen pitäisi tunnistaa kaupunki+tarjota aikataulua, mutta epäilen, että siinä saattaa olla vielä bugi kaupunkien nimissä, joissa on ääkkösiä.

    Keskitys: Kyydissä on sama filosofia: Jos keskitys on itsessä, se träkkää. Jos vedtät sormella kartan sivuun, träkkäys "irtoaa" ja nappula siirtyy toiseen asentoon. Kun seuranta on päällä, voit kuitenkin zoomata näkymää ilman, että träkkäys irtoaa. Kyydissä voi träkätä myös ratikoita, jolloin keskitysvalitsimeen ilmestyy kolmantena kohta ko. linjan numero.
    Mikä olisikaan paras UI kaikille näille toiminnoille? Nyt nuo on yritetty yhdistää yhteen ymmärrettävään nappulaan, mutta tilaa kuluu tosiaan paljon.

    Kiitos UI-ideasta. Suodatusnapit ovat olleet harkinnassa, koska noita on tarkoitus tuoda läjä lisää: Liityntäpysäköinnit, polkupyörätelineet, taksitolpat... Ja tästäpä se ongelma alkaakin: Miten suodatukset saadaan mahtumaan? Mielessä on ollut näytön sivusta liukva "legend", josta voisi ruksia toimintoja päälle pois. Joka tapauksessa kiitokset ehdotuksesta, otetaan harkintaan.

    Taksi/Liput on luontevaa viedä omiksi sivuikseen, josta paremmin ymmärtää vaihtoehdot.

    Itse asiassa iOS:n rajoama reverse geokoodaus toimii luokattoman huonosti (pätkii ja kertoo, että serveri ei ehdi vastailla). Tarkoitus on siirtyä käyttämään esim. Googlen reversegeokoodausta suoraan. Sovellus tekee geokoodauksen automaattisesti kun
    1) Paikka ei ole tiedossa
    2) On kuljettu >300 metriä (näin paikkaan sidotut palvelut aktivoituvat automaattisesti)

    Näin olleen nykyisen osoitteen näyttäminen olisi mahdollista, jos vain keksitään se, miten se olisi käyttöliittymässä kätevästi tarjolla. Ihan ekana tuo on helppo toteuttaa oman sijaintipylpyrän toiminnoksi.

    Kiva kuitenkin kuulla, että tämä kelpaa versiona 1.0 :-)

    VastaaPoista
  5. Ainakin minulla (Iphone4 ja viimeisin iOS versio)
    näyttää ihan mikkihiiriminuutteja eikä ainakaan eilen illalla näkynyt yhtään sporaa Mannerheimintiellä vaikka ruudulla näkyi kaksi tai kolme..
    tai sitten osa näyttää 15 minuuttia etuajassa ja osa 1400 minuuttia myöhässä.
    ei ihan viellä voi matkaansa suunnitella tällä, mutta kaunis ajatus kumminkin:D

    VastaaPoista
  6. Johnny, HSL:llä lienee bugi rajapinnoissaan, kun vuoro on lähtenyt ennen puoltayötä ja katsellaan tilannetta puolenyön jälkeen. Voisiko olla kyse sellaisesta ajankohdasta?

    VastaaPoista
  7. Johnny kirjoitti AppStore-arvostelussaan ongelmasta, että Kyyti näyttää kartalla myös ratikoita, jotka ovat lähdössä vasta parin tunnin päästä. Teknisestihän HSL:llä on ratikoissa GPS-laitteet, joista tieto menee heidän palvelimiinsa, josta Kyyti-sovellus saa tiedot. Jos ratikka odottaa "parkissa" ja siinä on lähetin päällä, se näkyy.

    Mikäli odottavien ratikoiden näkyminen harmittaa, voisi Kyyti-sovellus nostaa ratikan kartalle vasta sitten, kun siinä nähdään ensimmäisen kerran liikettä.

    Miltä tämä kuulostaa? Arvelen, että joillekin tuo on hyvä, mutta joillekin huono...

    Perusideologia kuitenkin on "näytä mitä ympärilläni tapahtuu" eikä "katsotaanpa koska tuolta lähtee minulle sopiva ratikka". Siihen hommaan sovelluksessa olevat pysäkkiaikataulut toimivat paremmin.

    VastaaPoista
  8. Voi tosiaan olla kyse siitä, että olin töölön hallin läheisyydessä ja vielä myöhään illalla, jolloin suuri rypäs ratikoita on tullut parkkiin. Hyvä ajatus poistaa nuo näkyvistä. Selkeyttää informaatiota ja tekee appista luotettavamman.kiitosta vaan ilmaisesta softasta:)

    VastaaPoista